تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۸ تير ۱۴۰۳

برگزاری کنسرت در یکی از آثار میراث جهانی یونسکو | قربانی در تخت جمشید اجرا می‌کند

قرار است علیرضا قربانی با همراهی گروهی بزرگ از نوازندگان نخستین کنسرت رسمی موسیقی ایران را پس از گذشت یک سال از درخواست مجوز در پهنه اصلی تخت‌جمشید برگزار کند.

علیرضا قرانی در تخت جمشید

رویداد۲۴ مهر نوشت: این هفته خبر برگزاری کنسرت قربانی در تخت جمشید با حواشی زیادی رو به رو شد. قرار است علیرضا قربانی با همراهی گروهی بزرگ از نوازندگان نخستین کنسرت رسمی موسیقی ایران را پس از گذشت یک سال از درخواست مجوز، روز نهم تیر ماه در میان ستون‌های تخت‌جمشید برگزار کند. گفته می‌شود که این کنسرت در پهنه اصلی تخت‌جمشید و با جانمایی تعداد گسترده‌ای از صندلی‌ها برای مخاطبان برگزار می‌شود و تا ۱۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت.

برگزاری این کنسرت در محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید اگرچه با استقبال رو به رو شده و بلیت‌های ۳۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومانی آن به سرعت فروش رفت؛ اما نگرانی‌هایی را در پی داشته است. هر چند محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفته تمامی جوانب کار برای اجرای چنین کنسرتی در یک مجموعه تاریخی با دقت و نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی گردشگری استان سنجیده شده است، اما برگزاری این کنسرت آن هم در مجموعه‌ای که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد مخالفان و البته موافقانی هم دارد.


بیشتر بخوانید: علیرضا قربانی با این حرکت صحنه را به آتش کشید؛ برگزاری کنسرت با حضور نوازندگان زن

نظر وزیر ارشاد درباره معین، علیرضا قربانی و امیر تتلو +فیلم


موافقان معتقدند که باید آثار تاریخی از رخوت بیرون بیاید و با برگزاری رویداد‌های مختلف زمینه رفت و آمد مردم به این آثار فراهم شود همچنین این برنامه‌ها موجب معرفی بهتر این آثار در سطح جهانی خواهد شد. این افراد بر این باور هستند که برگزاری کنسرت در آثار تاریخی، مشکلی برای حفاظت از آن به وجود نمی‌آورد.

اما مخالفان هم دلایل خود را دارند. در چند روز گذشته این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها در پی برگزاری کنسرت قربانی بیشتر هم شده است. مخالفان می‌گویند برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در حالی از سوی وزارت متبوعه مجوز داده می‌شود که همین افراد معتقد هستند حتی میکروارگانیسم‌های سطح پوست یا فلش یک ثانیه‌ای دوربین می‌تواند برای بنا‌ها مضر باشد. این متولیان در پاسخ به انتقاد‌ها درباره برگزاری کنسرت‌هایی در سطح بزرگ و آسیب ارتعاشات آن همیشه برگزاری کنسرت‌هایی در بنا‌های تاریخی کشور‌های دیگر را به عنوان مصداق آورده و عنوان می‌کنند که در آکروپولیس هم میزبان کنسرت بزرگ یانی بوده است. اما آن‌ها به این موضوع اشاره نمی‌کنند که پس از برگزاری کنسرت یانی در سال ۱۹۹۴ یا کنسرت‌های بعدی در آکروپلیس بسیاری به آن نقد کردند و گفتند که این بنای تاریخی ممکن است تحت تأثیر ارتعاشات قرار گیرد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما